Ραδιοπειρατές «εραστές του ραδιοφώνου»

Παρά τα τεχνικά ραδιοφωνικά προβλήματα της Ελλάδας, μιας αναπτυσσόμενης και με τα τραύματα του πολέμου ταραγμένης χώρας, στη δεκαετία του 1960 «ραδιοπειρατές» ή «ραδιοπειραματιστές» ή «ραδιοερασιτέχνες» ή «ραδιόφιλοι» ή «εραστές του ραδιοφώνου» εκπέμπουν παράνομα στις περισσότερες γειτονιές της Αθήνας, στη Θεσσαλονίκη, στην Πάτρα, στην Καβάλα, στη Χαλκίδα, στο Ναύπλιο, στην Κρήτη, στα Νησιά και σε πολλά άλλα μέρη της Ελλάδας, στα μεσαία κύματα. Ένας από τους πιο θρυλικούς ραδιοπειρατές της εποχής είναι ο Geronimo Groovy, που οι εκπομπές του ακούγονται πολλές φορές από την Αίγυπτο μέχρι την Ιταλία και που παίρνει κάθε χρόνο χιλιάδες γράμματα αλληλογραφίας φανατικών οπαδών του σε διάφορες γλώσσες.



Οι ερασιτεχνικοί ραδιοσταθμοί πολλαπλασιάζονται στις δεκαετίες 1960 και 1970 με τους απόφοιτους των ραδιοτεχνικών και ραδιοηλεκτρολογικών Σχολών, που πειραματίζονται με αυτοσχέδιες ηλεκτρονικές κατασκευές και φτιάχνουν ιδιοκατασκευασμένους ραδιοφωνικούς πομπούς. Οι περισσότεροι από τους μουσικούς ραδιοπειρατές προέρχονται από τα μαθητικά νεανικά δρώμενα και εκπέμπουν ξένα ροκ και λαϊκά ελληνικά τραγούδια, προσπαθώντας με επιμονή να φτιάξουν το δικό τους επικοινωνιακό χώρο με τις τηλεφωνικές αφιερώσεις ενάντια σε μια αρνητικά δικαστική και αυστηρά αστυνομευόμενη κοινωνία.

Ένας από τους ιστορικούς ραδιοπειρατές είναι και ο Γιώργος Κυρλάκης, που λειτουργούσε με το ψευδώνυμο Easy Rider (Ελεύθερος Καβαλάρης) και που είναι ο δημιουργός του «ΕΔΩ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ» κατασκευάζοντας έναν πρόχειρο αλλά κατάλληλο ραδιοπομπό μεσαίων κυμάτων στους 963 χιλιοκύκλους, που ήταν η φωνή της ηρωικής εξέγερσης του Πολυτεχνείου το Νοέμβριο του 1973 στην Αθήνα.


ΡΑΔΙΟΣΤΑΘΜΟΣ "ΕΔΩ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ"



Το ‘ΕΔΩ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ’ είναι ένα Ραδιοφωνικό Μετέωρο στην ιστορία της Ελληνικής Ραδιοφωνίας και ίσως παγκόσμια πρωτοτυπία που μια εξέγερση σπουδάζουσας και εργαζόμενης νεολαίας ενάντια στη δικτατορία της 21 Απριλίου είχε το δικό της Ραδιοσταθμό. Ο Γιώργος Κυρλάκης, μετέπειτα τεχνικός της ΕΡΤ, μιλάει πάντα για το "δικό του Πολυτεχνείο". Είναι ο ηλεκτρονικός ραδιοπειρατής EASY RIDER, που έφτιαξε σε χρόνο ρεκόρ λίγων ωρών, το πομπό του ΕΔΩ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ μέσα στα εργαστήρια της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανολόγων.

Ώσπου να ακουστεί καλά το "ΕΔΩ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ" με (4) λυχνίες 807 στην έξοδο και με πρόβλεψη για μια ενδεχόμενη ισχύος 813 χρειάστηκε να γίνουν ηρωϊκές τεχνικές προσπάθειες. ΄Αριστος ραδιοτεχνίτης ο Γιώργος Κυρλάκης πραγματοποίησε την ιδέα να αποκτήσουν οι ‘’ελεύθεροι πολιορκημένοι’’ του Πολυτεχνείου τη δική τους ραδιοφωνική κραυγή και να ξεσηκώσουν με τα ερτζιανά κύματα ολόκληρο τον Αθηναϊκό λαό και όχι μόνο, να τρέξει για να βοηθήσει. Σε λίγη ώρα το "ΕΔΩ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ" το άκουγε όλη η Αθήνα, γιατί τον έπιαναν και τον αναμετάδιναν και άλλοι Ραδιοπειρατές σ’ όλη την Αττική, κι ακόμα τον μετάδιναν και ξένοι Ραδιοσταθμοί, το BBC Λονδίνου, το Παρίσι, η Ντόϋτσε Βέλε Γερμανίας, σ’ όλο το κόσμο.

Πρώτος εκφωνητής που έδωσε και το όνομα του Σταθμού ήταν ο μεταλλειολόγος Μίλτος Χαραλαμπίδης, ύστερα ο Δημήτρης Παπαχρήστου και τελευταία η Μαρία Δαμανάκη. Ο Γιώργος Κυρλάκης ‘’ο Ραδιοπειρατής των εξεγερμένων’’ ήταν άγρυπνος πάνω απ’ το πομπό για να Ακούγεται η Φωνή της Ελευθερίας ... ‘’ ΄Ελληνες φαντάροι είμαστε αδέλφια, δεν θα μας χτυπήσετε, δε θα αφήσετε να χυθεί αδελφικό αίμα...’’ Τελικά με την είσοδο του τανκ, πριν τη σιγή του Σταθμού, ο Δημήτρης Παπαχρήστου σαν τέλος του προγράμματος θα απαγγείλει με σπάνιο σθένος και τραγικό ύφος τον Εθνικό ΄Υμνο




Την εποχή της πειρατικής ραδιοφωνίας

  • Δημιουργούσαν σταθμούς και εκπομπές για προσωπική ευχαρίστηση
  • Χρησιμοποιούσαν κυρίως ψευδώνυμα
  • Ο κάθε ραδιοπειρατής είχε το δικό του σταθμό
  • Ο κάθε πειρατικός ραδιοφωνικός σταθμός έβγαινε στον αέρα μέσα από εφηβικά – νεανικά δωμάτια ή από σαλόνια παρέα με τα πετσετάκια της μαμάς
  • Κάποιες φορές, διάφοροι φίλοι συντόνιζαν τους σταθμούς τους και μέσω αναμετάδοσης – αν δε κάνω λάθος – δημιουργούσαν τα γνωστά νυχτερινά πηγαδάκια.
  • Ελάχιστοι σκεφτόταν πως κάποτε μπορεί να γίνει επάγγελμα το χόμπι τους, άσχετα κι αν έγινε για αρκετούς από αυτούς τελικά
  • Στις εκπομπές τους χρησιμοποιούσαν μουσική ελεύθερα, χωρίς να πληρώνουν πνευματικά δικαιώματα
  • Χρησιμοποιούσαν μουσική ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής και όχι ανάλογα με την πληρωμένη λίστα της δισκογραφικής
  • Συζητούσαν με τους ακροατές τους για οτιδήποτε σε ανοιχτές γραμμές που δεν απαντούσαν γραμματείς και παρατρεχάμενοι
  • Ξόδευαν αρκετά χρήματα για να μπορούν να εκπέμπουν
  • Κάποιοι άρχισαν να χρησιμοποιούν διαφημίσεις για να καλύψουν τα έξοδα και να μπορούν να συνεχίσουν να εκπέμπουν
  • Κάποιοι άρχισαν να οργανώνουν ακόμα και πάρτι σε νυχτερινά μαγαζιά

  • Όσο περνούσε ο καιρός και αύξανε το κοινό και η δύναμη του μέσου
  • Άρχισε να δημιουργείται αναστάτωση στα επίσημα μέσα
  • Τους κυνήγησαν αρκετά και κατάφεραν να φιμώσουν αρκετούς
  • Κάποιοι ήρθαν αντιμέτωποι με το νόμο και ταλαιπωρήθηκαν ηθικά, ψυχολογικά και οικονομικά μέσα σε δικαστήρια
  • Όσοι κατάφερναν να ξεφύγουν, προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να διαφυλάξουν την ανωνυμία μέσω της ψευδωνυμίας τους, για να έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν να εκπέμπουν.
  • Οι περισσότεροι φοβήθηκαν και σταμάτησαν να εκπέμπουν

5 σχόλια :

  1. Αμ το αλλο? Τα καλιτερα κομματια τραγουδιων τα γνωριζε ο κοσμος κυριως απο τους ερασιτεχνες που ηταν ψαγμενα ατομα, εν αντιθεσει με το κρατικο ραδιοφωνο. Ποιος θα ηξερε το hot rats του Frank Zappa, η το spinterman του Pitter griffin και τοσα αλλα φοβερα κομματια αν δεν υπυρχε το μερακι των ραδιοπειρατων?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. meipod kanis thimate ton little rock apo kastella efyge gia ameriki to 1974 afou sigise ton stathmo tou to 1966 simera pappous me epitiximeni kariera space enginnering stin nasa usa ,kathe xrono erxetai ellada me tin oikogeneia tou kai erxetai se epafei me allous erasytexnes tis epoxeis tou 60 0pos o 004 ton donovan kai allous .ta de sygramata tou vriskontai va.tech college anagnorismena apo tin diethni omospondia space enginnering ,god bless greece and this web side.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Απο το 1963 μεχρι και τον Μαιο του 1967 εξεπεμπα κι εγω απο την περιοχη της Πλακας στην Αθηνα με χαρακτηριστικο σταθμου το "707", γυρω στους 1.620 χιλιοκυκλους.

    Ο πομπος ηταν μικρης ισχυος, κατασκευασμενος απο μενα, με λυχνια εξοδου μια και μοναδικη 6146 με 750 βολτ στην ανοδο της. Η ταλαντωση γινοταν απο μια 6V6 με buffer την 6L6.

    Διαμορφωση ανοδου μεσω ενος ενισχυτη 45 βαττ, ιδιοκατασκευης, και μ' ενα κρυσταλλικο μικροφωνο! Πηγες μουσικης, ενα μαγνητοφωνο Philips κι ενα πικαπ, επισης Philips.

    Το σημα εκπεμποταν απο μια οριζοντια συρματινη κεραια, συντονισμενη στο 1/4 του μηκους κυμματος με αρκετα εντυπωσιακα αποτελεσματα. Ηταν τεντωμενη μεταξυ δυο πολυκατοικιων σε σχετικα μεγαλο υψος.

    Το 1967, μετα την 21 Απριλιου, ο πομπος μου κατασχεθηκε ( εθελοντικα) απο την αστυνομια, κι εγω μετα απο μερικους μηνες, αφησα την Ελλαδα για το εξωτερικο.

    Ο πρωτος σταθμος που λειτουργησε στα μεσαια στην Αθηνα ηταν αυτος του Δημητρη, αγνωστων αλλων στοιχειων, με το ονομα T.R.S. απο μια μονοκατοικια στην λεωφορο Συγγρου, στο υψος του Φιξ.
    Πολυ συντομα μετα, παρουσιαστηκε ο 'Σακης', επισης απο την ιδια περιπου περιοχη, ο Αντωνης με τον σταθμο Β12 απο την Πλακα, ο Λουκας LL εκπεμποντας απο την οδο Μνησικλεους στην Πλακα, καθως και ο Ringo Star, απο την οδο Αιολου κοντα στην Μνησικλεους.

    Αρκετα αργοτερα, μετα απο εναν χρονο περιπου, το ραδιο 'Λεωνιδας' αρχισε εκπομπες καπου απο το Αιγαλεω, παιζοντας κυριως λαικα τραγουδια και διαφημιζοντας ... ψησταριες!

    Παντως ο πρωτος ραδιοπειρατης της Αθηνας στα μεσαια, παραμενει ο Δημητρης TRS, ο οποιος δυστυχως δεν βρισκεται μαζι μας πλεον..

    Θανασης Κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο T.R.S πρέπει να ειχε πολλα οργανα και δισκους από αμερικανους .Ηταν γνωστης και δουλευε την 6l6 να βγαζει οσα πιο πολλα μπορουσε.Χαρτογραφουσε το κάθε carrier που εχει βομβο αν είναι κεντρο η διαμορφωση για να ξερει ποιος του ριχνει παρασιτο.Τσακωνοτατε συχνα με τον Γιαννη από το κολωνακι.Εκανε προτοποριακες εκπομπες.φοβερα κομματια μοναδικα στην ελλαδα .ηταν κλειστος τυπος αλλα ΦΟΒΕΡΟΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. itan o protos kai o kaliteros pantote tha ton thimomaste krima poli krima na figi toso noris

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η λίστα ιστολογίων μου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...